Tyck!

COLOURBmobilFoto: Colourbox

Tveksam etik i mobilbranschen

Telefonbranschens provisionsförsäljare lever på att få personer med ett avtal att byta till en annan operatör.

Telefonbranschens provisionsförsäljare lever på att få personer med ett avtal att byta till en annan operatör. Hela upplägget är tveksamt. Säljarna har bra ordsvada och kan utan problem öka telefonkostnaden för kunden. När man klagar säger man att det bara denna månad det blir dyrare. Det finns exempel på att kostnaden ökat från 330 kr till 680 kr per månad. Man kan också säga att det är förskottsbetalning i ena fallet och i efterskott i det andra fallet. Ingen upplyser om att det telefonbolag man lämnar också vill ha ut en dryg extrakostnad. En uppföljning visar att det alltid blir dyrare att byta operatör om man går genom någon av dessa provisionsbaserade säljföretagen. Extra kostnader på över 1000 kr kan bli resultatet.

IP telefoni hemma som ersättning för telefonen på det fasta kopparnätet är tekniskt klart sämre. Den minskade kostnad man pratar om är uppäten av en massa extra avgifter. Företag och privatpersoner som gått över har nu också fått en mycket låg ljudkvalitet.

Om kunden går över till IP-telefoni där man alltså ersätter koppartrådarna med en låda för trådlös överföring lovas man gratis en liten dator. Denna dator har ett värde av ca 3000 kr och det avtal som då kommer blir saltad för att få igen pengarna.

Man måste polisanmäla när man inte får ordning på säljande företag. Företagen är snabba på att lämna till inkasso även om de orsakat felet. Det finns exempel på kunder som varit i affären 12 gånger utan att få ordning på upplägget. Problemet är att affärsetiken är mycket bristfällig. Det viktiga är att få ut provisionen. Att kunden är nöjd är helt sekundärt.

Att det är lönsamt att omvandla äldre avtal visar det stora antal telefonförsäljare som finns i Västerås gallerior. Genom att det är provisionsbaserad försäljning blir etiken satt på undantag. Man använder säljargument som att du får en telefon, dator eller något annat.

De kan också ta betalt även om man inte kan utnyttja servicen på grund av att kunden sitter fast i ett tidigare avtal. Man lockar också med ”gratis” telefon. När man konfronterar telefonbolaget angående kostnaden så kommer det direkt att de skall ha betalt för telefonen. Den var alltså inte GRATIS.

Att det är en lönsam verksamhet visar all den reklam man kör i TV och radio. Alla operatörerna är lika dåliga. Post & telestyrelsen har inte agerat som myndigheten borde. Det har medfört att det har utbildats en egen subkultur, där Telia, Tele2, 3 och Telenor inte installerar tillräckligt med antenner på sina master, låter bli att bygga i områden med få bosatta och lovar runt och håller tunt om unik täckning. Lokalradion har kartlagt bristerna och det är långt sämre än vad Post & Telestyrelsen tror att det är.

Post & telestyrelsen borde också titta närmare på företagens etik. Hela branschen med provisionssäljare, egna säljare och operatörer måste börja agera med kunden i fokus i stället för kortsiktig vinst. Man är duktig på att skriva bindande texter i ministorlek!

Delningar av artikeln i sociala medier Klicka & dela:
0

3 kommentarer

  1. Mannen skriver:

    Tveksam etik? Det finns väl ingen etik alls i den branschen!

  2. Gunilla Moritzen skriver:

    Besökte en Mobilizerabutik 3 månader innan mitt abonnemang hos operatören 3 gick ut. Frågade när man skulle förlänga abonnemanget – nu eller senare -. Fick till svar att det var förmånligt att göra det nu 3 månader i förväg. Nytt avtal på 398 kr – trodde jag. Men första räkningen var på 902 kr! Som jag sedan skulle betala
    2 gånger till. Mitt gamla avtal var på 598 kr. Dessutom
    begränsades hastigheten på surfandet! Tog givetvis kontakt med säljaren på Mobilizera, men blev bryskt avvisad och hänvisad till att ringa operatören!
    Mitt råd: Undvik dessa mellanhänder som bara är ute efter att snabbt skriva kontrakt och för att kunna göra det kommer med osanningar. Vänliga och trevliga innan du skrivit på ett avtal, därefter oförskämda och arroganta.

  3. Kalle glader skriver:

    Det finns ett sätt att aldrig hamna i den här fällan. Lyssna aldrig på en telefonförsäljares terror. Avsluta samtalet utan att gå in i diskussion med dem. Skulle de aldrig få sålt något per telefon så skulle snart den här verksamheten försvinna.

    Samma sak med alla försäljare som dyker på en utanför matvaruaffären och på olika köpcentra. Låtsas att de inte finns då de dyker upp framför Dig.

    Nej det var många år sedan jag bestämde mig för att det var jag själv och ingen annan som bestämde om det skulle bli en affär. Jag har hittills aldrig köpt eller betalat för något som någon försökt kränga till mig via telefon eller utanför mataffären.

Just nu på veteranen.se/Tyck!

  • Följ Veteranen på Facebook

  • Bloggas just nu

    • Fortsatta potäter
      Igår fick moderna museet ersätta potatisen. Som vanligt gick det att få mat i restaurangen, om man t... av bebe.
    • Det skall böjas i tid …
      det som krokigt ska bli, ett ordspråk som föll mig in när jag såg att bebe skrev om ved och dess ... av Berit K.
    • Externa störningar
      På bussen mot Kungsholmen satt vi tre arga damer, som kände oss som Nordeas externa störningar. Vi h... av Gerd.
  • Diskuteras just nu

    • Allt har sin tid…
      Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen: en tid för födelse, en tid för dö... av Sherry.
    • Intressant för vem?
      Vem har intresse av att ta del av beskrivna interna intriger, maktspel och knivhugg? Bokförfattaren ... av Gerd.
    • Ideellt arbete
      Någon har sagt: Utan allt ideellt arbete hade Sverige stannat. Själv bedriver jag läxhjälp på högsta... av Livslust.