Nyheter

COLOURBOX955900Foto: Colourbox

“Skydda dementa mot telefonförsäljare”

Påstridiga telefonförsäljare kan lätt locka dementa att skuldsätta sig. Nu vill geriatrikspecialisten Karin Sparring Björkstén se en lagändring.

“Trots vår moderna konsumentlagstiftning finns det många som på grund av sjukdom, ålderssvaghet, dålig utbildning eller bristande kunskaper i svenska inte kan hävda sin rätt mot telefonförsäljare.” skriver Karin Sparring Björkstén, överläkare samt specialist i psykiatri och geriatrik, på Svd Brännpunkt.

Som exempel nämner hon en alzheimersjuk man vars telefon är spärrad för försäljare och där alla räkningar betalas med autogiro, just för att han inte kan hantera sin ekonomi själv.
Det hindrar dock inte att ett företag där han redan är kund ringer upp honom och får honom att säga ja till nya tjänster – som sedan leder till att han förlorar både telefon och trygghetslarm, samt får betalningsanmärkning.

“Det skulle vara enkelt att ändra på lagen så att avtalet/köpet inte träder i kraft förrän kunden har gjort en aktiv åtgärd. Detta skulle gälla alla avtal/köp då en säljare kontaktar en potentiell kund, till exempel på gatan eller per telefon.” föreslår Sparring Björkstén.

Den som inte klarar att skriva under ett hemskickat avtal och få det postat kanske inte heller ska ses som kapabel att tecka avtal menar hon.

Läs hela debattartikeln i Svd här:
Många kan inte hävda sin rätt mot telefonförsäljare

Delningar av artikeln i sociala medier Klicka & dela:
0

3 kommentarer

  1. Kristina Löfgren skriver:

    Jag kan helt enkelt inte tro på vad några männsikor gör för att få lite pengar! Äldre och sjuka människor är tusentals mer utsatt för telefonbedrägerier, eftersom de för det mesta kan inte använda sig av internet för att söka skumma telefonnummer eller få tipps om vad man kan göra. Själv söker jag okända nummer som ringer mig på sidor som http://www.tellows.se men om jag tänker på min morsa – hon kunde väl inte det. Dålig värld!!

  2. Alf skriver:

    Håller fullständigt med vad somstår i artikeln och vad Janos skriver. Och det måste vara bättre än vad dagens Nixregister är där säljarna och företagen ibland skiter i att man är med där.

  3. Janos skriver:

    Varför ska de ta en sån tid innan “dessa fyra” får ändan ur vagnen o ändrar så att ALLA AVTAL SKA VERIFIERAS SKRIFTLIGEN, då slipper vi alla såna här problem, men de gäller ju “vanliga människor” o då är de ju inte så bråttom eller viktigt, om de hade varit en “skattegrej” då hade de säkert varit ordnat retroaktivt.
    Skandal o låta äldre o sjuka utsättas för denna terror.

Just nu på veteranen.se/Nyheter

På löpet

  • Följ Veteranen på Facebook

  • Bloggas just nu

  • Diskuteras just nu

    • Allt har sin tid…
      Allt har sin tid, det finns en tid för allt som sker under himlen: en tid för födelse, en tid för dö... av Sherry.
    • Intressant för vem?
      Vem har intresse av att ta del av beskrivna interna intriger, maktspel och knivhugg? Bokförfattaren ... av Gerd.
    • Ideellt arbete
      Någon har sagt: Utan allt ideellt arbete hade Sverige stannat. Själv bedriver jag läxhjälp på högsta... av Livslust.