Nyheter

Anders Borg presentear vårpropositionen som inte innehöll några skattesänkningar för pensionärerVårpropositionen saknade skattesänkningar på pension. Foto: Martina Huber/ Regeringskansliet.

Öppet brev till Anders Borg: Sänk pensionsskatten nu!

Landets nästan en miljon organiserade pensionärer kräver nu att regeringen ändrar sig och sänker pensionärernas skatter.

Undertecknarna

Karl-Erik Olsson,
Sveriges Pensionärsförbund

Curt Persson
PRO, Pensionärernas Riksorganisation

Jöran Rubensson
SPRF, Sveriges Pensionärers Riksförbund

Sam Sandberg
SKPF, Svenska KommunalPensionärernas Förbund

Sten Gunnar Hedin
RPG, Riksförbundet PensionärsGemenskap

När finansminister Anders Borg (M) lägger fram statsbudgeten den 20 september kommer han inte tillgodose pensionärernas krav på skattesänkning. I alla fall inte 2013. Möjligen 2014.

Argumentationen bygger på att pensionerna stiger med 4,1 procent från den 1 januari 2013.

500 kronor till 2009 års nivå
Men det resonemanget skjuts i sank av de fem pensionärsorganisationerna. I ett öppet brev skriver de organisationernas ordförande:

- Låt oss påminna om att pensionerna redan idag släpar efter. Den som hade 15 000 kronor i månadspension 2009 fick 2010 och 2011 pensionen sänkt med 1075 kronor. Årets höjning innebär att denna pensionär får ca 14 495 kronor per månad. Det återstår alltså fortfarande nästan 500 kronor innan personen är tillbaka på 2009 års nivå. Valåret 2014 slår den så kallade bromsen i pensionssystemet till igen och väntas sänka pensionerna med i genomsnitt 0,3 procent.

Måste agera 2013
Pensionärsledarna kräver att Anders Borg agerar redan nu:

- Efter år av vaga löften från regeringen att sluta skattegapet mellan pensionärer och löntagare vill vi nu se handling.

- När representanter för de rikstäckande pensionärsorganisationerna uppvaktade dig Anders Borg i februari 2012, lovade du sänkt skatt för pensionärer 2013 eller 2014. Efter flera år av sjunkande pensioner är förhoppningarna inför kommande budget stora hos våra 900 000 medlemmar. För oss är skattefrågan central. Medelinkomsten för pensionärer är cirka 15 000 kronor i ­ månaden och på den inkomsten betalar pensionären 340 kronor mer i skatt än en löntagare med motsvarande inkomst, enligt skattetabell 32. Denna orättvisa är oacceptabel och måste tas bort.

Två skilda saker
Enligt en artikel i DN den 24 augusti avser regeringen inte att sänka skatten för pensionärer 2013. Motivet sägs vara att de allmänna pensionerna under 2013 ökar med 4,1 procent, vilket är mer än de förväntade lönehöjningarna som tros hamna på 3,0 procent.

- Skatt och pension är två skilda saker. Vårt krav är ett rättvist skattesystem, skriver pensionärsorganisationerna i brevet till Borg.

Kostar 8 miljarder
De fem har räknat fram hur landet ska ha råd med lika skatt:

Den årliga kostnaden för att likställa beskattningen med vad som gäller för löntagare kan beräknas till 7-8 miljarder kronor.

- Uppdelat på exempelvis två budgetperioder tar därför reformen cirka 3,5-4 miljarder kronor per år i reformutrymme.

SPFs förbundsstyrelse ställde sig på förmiddagen bakom uttalandet från de fem pensionärsledarna.

Jan Arleij
jan.arleij@veteranen.se

Delningar av artikeln i sociala medier Klicka & dela:

7 kommentarer

1. B Ljunggren skriver:

Det minsta Veteranen kan göra är att genomlysa hur SAMTLIGA riksdagspartier ställer sig till pensionärsskatten i höstens förslag till statsbudget. En enkel och lättbegriplig tabell tack!
    Vänta inte till 2014 för då ska ju valfläsket fram som sedan kan krympas med hänvisning till det statsfinansiella läget för det är ju just pensinärerna som ska svara för att detta inte försämras. En ny genomlysning då men börja omedelbart!!!

2. Hans Eisner skriver:

Slatten för Pensionärer måste sänkas det är absurt att plocka pengar ifrån dom som har minst.
    Det vore även på sin plats att införa fria resor med SL vissa tider på dygnet,ävenså fri TV och Radio.
    Den så kallade grundavgiften bör inte heller finnas när det gäller telefoni.
    Allt detta finns redan i vissa Eu länder

3. Rolf Sturup skriver:

Jag är så innerligt trött på falska politiker som enbart ägnar sig åt taktiskt rävspel inför kommande val. Det var det som grekiska politiker har ägnat sig åt. Bidrag är fult men skatteavdrag för samma sak är fint. Alla är överens om att pensionärsskatten är orättvis, men krogmomsen är viktigare. Ja vi vet att det festas en hel del i de statliga verken. Avskaffa straffskatten på pensioner nu och ägna er åt politik
    i fortsättningen. Göran Hägglund är helt överkörd och tillplattad så KD åker ur riksdagen som tack för hjälpen.

4. Stig Lindström skriver:

Av statsfinansiella skäl anses det rimligt att sänka våra pensioner. Men varför är det inte skäligt att sänka ersättningen till invandrare som lever på bidrag och minska antalet uppehållstillstånd ?
    Gratis vård till papperslösa finansieras med höjda
    egenavgifter för vård och medicin för skattebetalande
    pensionärer. Är det rättvisa ?

5. Janos skriver:

“Öppet brev till Anders Borg, Sänk Pensionsskatten nu”.
    Glad ja satt ner, riskan hade varit överhängande för svimmningsanfall, men ja satt ner o börja läsa, “Undertecknat av de fem pensionärsledarna från de största förbunden”
    Då rann hoppet o glädjen av, PRO, Curt P. RÖD, SPF
    K-E O. BLÅ SKPF. Sam S. RÖD, SPRF Lisbet Eklund,
    Säkert RÖD. o RPG Berit Carlström den enda som ja inte är säker, Pensionärernas Intressegemenskap låter för mej relativt neutralt, men bara 17 000 medlemmar.
    Av namnet o döma borde alla pensionärer tillhöra denna ,
    varför finns de “fem stora” jo ett antal i ledningen lever gott på att hålla medlemmar “lojala o solidariska” så att dom röstar som dom alltid gjort, Våra krav o intresse borde vara likartade om vi är den ena eller andra yrkesgr
    För o återknyta till detta fantastiska “Öppet Brev.
    De som undertecknat detta kommer o fortsätta o “klia sina kompisar på ryggen” dom mår ju alldeles förträffligt,
    Almedalen o liknande är ju inte fy skam, gratis alltihopa, ja, Ni , inte ja, betalar ju kalaset, såg ganska fort vad dom gjorde för mej därför gick ja ur omgående, ska gå me om de startar nåt som ALLA har i sin reklam, “Politiskt o religiöst obunden förening”
    Ja är säker på att den f-b “pensionärsmobbningsskattn kommer o vara kvar efter 20130101 trots vad en Kristen
    Demokrat säger, “vi förhandlar för fullt, men ja är inte förvånad, Reinfeldt sa i går, “Vi storsatsar på er region”,
    Svaret, som jublet kommit från några barn som fått godis. Rösta inte på de fem som försvarar Pensionärsmobbningsskatten./ Jan
    PS Då är ja säker på dom begriper.

6. Roland Gustafsson skriver:

Dessa undertecknare är samma som år efter år jamsat med de olika politiska partiernas påstående om att vi alla måste ta ansvar för landet samtidigt som politikerna närmast raserat landet och sett till att vi i kommande decenier kommer ha snart sagt ytterliggare en miljon pensionärer här i landet som skall ha del av pensionspengarna. En enorm belastning på kommande generationer som ingen är beredd att adressera.
    Nu, när folk börjar reagera kommer man med detta brev för att visa sitt engagemang som i verkligheten inte är annat än ett bevis på deras falska agenda. Ingen tror väl att Alliansen gör annat än lägger detta brev till handlingarna när inte ens Kd tycks vara beredd ta strid.
    Hägglund och hans ministrar vet nog om att efter två perioder som minister utgår stadsrådspension och det bli det inte tal om ifall Kd skulle ställa det hela på sin spets och läma regeringen. Så mycket torde inte de som byggt landet vara värda.

7. Ingvar Fridell, Göte Nilsson skriver:

Bra rutet! Detta resoluta och gemensamma agerande är vad vi har yrkat länge. Men kravet borde också ha gällt att pensionssystemet ska rättas till.

Ingvar Fridell, Danderyd. Göte Nilsson, Björkvik

Just nu på veteranen.se/Nyheter

På löpet

• Följ Veteranen på Facebook

• Bloggas just nu

• Fin Helg önskar jag ER
      … Vackra PÅSKägg – och goda! Det hoppas jag att ni får nu i Påsk! Fruktbarhetens helg fö... av gunillago.
    • Nål och tråd räddade oss
        Ett sidospår i vetgirigs diskussion om överlevnad gav mej nya funderingar. Tidigare har jag läst a... av etha.
    • Förlovningsorgie i April
      Visst bör man fira 15 april 1961 (eller däromkring) då förlovningssäsången stod i blom och sammanför... av bebe.
  • Diskuteras just nu

• Svåra EU-valet
      Har tittat lite på förutsättningarna till EU-valet i Maj. Sverige skall välja 20 kandidater till den... av SNÄLLER!.
    • Vad gör man?
      Någon ser en bild i en tidning och vet vem som har tagit bilden. I tidningen finns ingen angivelse v... av SNÄLLER!.
    • Anpassning, Mutation, Evolution?
      Vilket epitet är det rätta om vi människor lär om till att bli gräsätare i ett försök att rädda oss ... av vetgirig.