TV4 har insett att det finns människor över 59 som också kan spendera. Men särskilt långt vågar man inte gå. 64-åringar är de äldsta annonsörerna kan tänkas rikta sig till.
Den nya inriktningen för kanalen när man säljer annonsplats är 15-64 år. Tidigare var målgruppen 12-59 år.
– Det var för att vi inte fick sälja reklam till barn under 12 år, samtidigt som ingen annonsör vill köpa över 59 år. Nu har det gått 13 år sedan dess. Folk är äldre och konsumtionen är extrem bland 50-plussarna, säger TV4-gruppens försäljningsdirektör Michael Grimborg till tidningen Dagens Media.
Om det inte känns särskilt anmärkningsvärt att åldersgränsen för målgruppen höjs från 59 till 64 år kan man jämföra med andra annonsföretag. Dagens Media nämner SBS Discovery, som bland annat säljer annonser i Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11 och Discovery Channel – som har 44 år som äldsta målgrupp, och MTG TV med kanalerna TV 3 , TV 6 och Tv 8, som ser 49 -åringar som sin äldsta målgrupp.
Med tanke på att långt över två miljoner svenskar är över 65 är det en ganska stor del av befolkningen som fortfarande alltså inte anses locka annonsörer.
Återstår att se om och i så fall på vilket sätt TV4-gruppens nytänk kring målgruppen påverkar programutbudet i TV4, Sjuan, Cmore och bolagets övriga kanaler.
Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se