Må Bra

Medehavskost förlänger livetFoto Colourbox

Ät fisk och grönt – lev längre

Sjuttioåringar som äter medelhavsinspirerat har 20 procents större chans att leva längre än jämnåriga kamrater som äter mycket kött och mjölkprodukter, visar en ny studie.

Artikel i Age

En vetenskaplig artikel om studien har publicerats i tidskriften Age. Här hittar du den (på engelska)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3168601/?tool=pubmed

- Rent konkret innebär det att äldre som äter en Medelhavsliknande diet lever uppskattningsvis två-tre år längre än de som inte gör det, säger Gianluca Tognon, forskare vid Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet, i ett pressmeddelande.

Nyligen rapporterade Veteranen.se att medelhavskost är bra för minnet (se länkad artikel). Och ända sedan femtiotalet har man känt till att en diet med stor andel fisk och grönsaker och lågt intag av kött och mjölkprodukter, är bra för hälsan. Nu visar inte mindre än fyra samstämmiga studier att en kost med mycket grönaker och fisk, inspirerad av maten kring medelhavet, förlänger livet.

En studie är fokuserad på 70-åringar i Göteborgsområdet, en på barn, en på personer i Danmark och en på personer i norra Sverige.
–Slutsatsen av de här studierna är att en Medelhavsliknande diet tveklöst har ett samband med bättre hälsa, såväl för äldre som för yngre, säger Gianluca Tognon.

Forskare vid Sahlgrenska akademin har nu studerat vilka effekter en Medelhavsliknande diet har för äldre svenskar.

Det ser alltså ut som att det är dags att dra ner på den tunga maten och köttet och fylla kylskåpet med fisk och grönsaker. Men låt oss äta upp julmaten först. Att börja äta medelhavskost kan väl vara ett lämpligt nyårslöfte.

 

Frida Andersson Johansson
frida.johansson@veteranen.se

Vad tycker du? Skriv din kommentar här

På löpet

  • Följ Veteranen på Facebook

  • Bloggas just nu

    • Efterskälvning av ett dop..
      22 May, 2012, 23:05 ... När jag ser den lilla Estelle i sin anrika dopdräkt får jag en förnimmelse av en personlighet, ... av gunillago .
    • Vitmenad
      22 May, 2012, 14:18 När jag valde titeln ”Döden som projekt” var det en ingivelse snarare än produkten av en... av bebe .
    • Tornsvalor
      21 May, 2012, 22:24 Ena dan är dom här, nästa far dom som reaplan runt runt huset och "väser". Ja, det liknar ... av Berit K .
  • Diskuteras just nu

    • Tuffa tag på apoteken
      20 May, 2012, 12:07 Apoteken kommer att dra in olönsamma butiker - vem kunde ha förutsett det? :-/ När staten dirigerar... av etha .
    • Utredning igen om skyddsjakt var laglig.
      16 May, 2012, 8:56 I morgonens nyheter hörde jag att någon skjutit en björn som besvärat sin boskap, ren, och nu skall ... av friend .
    • Hyrläkarnas tid över i Finland?
      15 May, 2012, 17:45 Finnarna börjar inse galenskapen med hyrläkare och privatiserad sjukvård. Nu börjar en och annan kom... av Jatta .